Header Duurzaamheid voorop bij de verpakkingen van Hordijk

Duurzaamheid voorop bij de verpakkingen van Hordijk

Duurzaamheid is hét thema waar het op dit moment om draait. Wereldwijd zijn er zorgen om de ecologische footprint die wij achterlaten: het moet duurzamer! In de verpakkingsindustrie leeft dit thema al veel langer. Recyclen, circulair en continu de CO2-footprint verkleinen staat bij Hordijk voorop.

Duurzaamheid is volop in het nieuws. Daarom vertellen twee Hordijk-experts hun duurzaamheidsverhaal. We gaan langs bij Simon Kat, commercieel directeur van de spiksplinternieuwe thermovormverpakkingenfabriek in Zaandam. En bij salesmanager Bastiaan Koenen in Zevenhuizen, waar spuitgiet- en blaasverpakkingen worden gemaakt. Bij beiden is duurzaamheid een dagelijks vraagstuk op de werkvloer. En komt het volop aan bod in gesprek met klanten en stakeholders.

Wat is voor jullie duurzaamheid?

Simon: 'Duurzaamheid is een belangrijk thema bij klanten. Recyclen wordt steeds belangrijker. Er wordt volop ingezet op RPET, gerecyclede PET. Alleen is dat beperkt beschikbaar op de markt.”

“Kunststof heeft een slechte naam gekregen. De publieke opinie is omgeslagen. Dat komt mede door de ‘plastic soep’ en beelden van schildpadden die vastzitten in plastic tasjes. Terwijl kunststof licht is, voedsel langer houdbaar houdt en goed te recyclen is. Deze voordelen worden vaak niet genoemd, maar horen ook bij het verhaal van kunststof. Steeds vaker worden alternatieven voor kunststofverpakkingen geïntroduceerd die voor de meeste consumenten een duurzame uitstraling hebben maar die beslist niet duurzamer zijn, omdat ze bijvoorbeeld uit verschillende materialen bestaan.”
 
Bastiaan: “Al onze producten zijn mono-kunststofverpakkingen, dus volledig van hetzelfde materiaal gemaakt. Dat is belangrijk voor het recyclen. Een voorbeeld: een kartonnen bakje met een kunststof inlay lijkt duurzamer dan kunststof. Maar dat klopt niet, want het is niet mono. De consument gaat dat echt niet scheiden, dus wordt het niet opnieuw gebruikt. Het is belangrijk dat de consument het product makkelijk kan scheiden voor recycling. Daar is veel winst te behalen. We moeten het met z’n allen doen: de verpakkingsindustrie, de leveranciers, de afvalverwerkers en dé consument.”

“Duurzaamheid is meer dan het gebruikte materiaal. Wij kijken ook naar de fabriek, de machines, productinnovatie, minder energie gebruiken, de toepassing van groene stroom en de duurzame inzetbaarheid van het personeel. Goed rentmeesterschap noemen we dat.”

'Voor onze producten gebruiken we standaard 60 tot 70 procent gerecycled materiaal'

Hoe geven jullie vorm aan duurzaamheid?

Simon: “Onze nieuwe fabriek in Zaandam behoort tot de duurzaamste van de wereld. We draaien daar 100 procent op groene stroom en de schadelijke uitstoot is 0 procent. Voor onze producten gebruiken we standaard 60 tot 70 procent gerecycled materiaal. We streven uiteindelijk naar circulariteit, waarbij we 100 procent onze eigen grondstoffen hergebruiken. Op dit moment wordt in Nederland maar 50 procent van al het kunststofafval opnieuw gebruikt. Dus 100 procent met recyclaat werken kan nog niet. Er is een enorm tekort aan. Dus vullen we aan met nieuw materiaal.”

Bastiaan: “We blijven investeren in duurzamer werken. Dit betekent vaak efficiënter produceren. Hierdoor gebruiken we tijdens het productieproces minder energie. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je werkt duurzaam en de kostprijs gaat omlaag. Een kleinere footprint en meer marge.”

Welke uitdagingen zien jullie op duurzaamheidsgebied?

Simon: “Een grote uitdaging is dat een verpakking waarin we recyclaat uit huisvuil verwerken iets minder transparant is. Hiervoor gebruiken we materiaal afkomstig van PRA. De verpakking bestaat dan uit 20 procent PRA, 60 procent RPET en 20 procent nieuwe kunststof. Het bakje vers fruit is dan net iets minder transparant. Van klanten horen we dat de consument deze bakjes niet kopen. Het wordt niet geassocieerd met vers en veilig.”

“Daarom steken we onze nek uit. We hebben nu een aantal bakjes met PRA gemaakt en met een vers eindproduct gevuld. Een van onze klanten gaat hier binnen zijn bedrijf nu de boer mee op. Uiteindelijk hopen we dat het in de supermarkt komt. Dan moeten we wel het eerlijke verhaal erbij vertellen. Dan accepteert de consument het misschien wel.”

'We blijven investeren in duurzamer werken. Dit betekent vaak efficiënter produceren'

Hebben jullie voorbeelden van duurzaamheidsprojecten bij Hordijk?

Simon: “We zijn een van de kartrekkers van het Plastic Pact. Hieraan zijn duidelijke doelstellingen ’gekoppeld'. Zo zijn onze kunststofbakjes tot 25 procent lichter qua gewicht geworden en we blijven eraan werken om ze nog lichter te maken door o.a. redesign.”

“We gebruiken nu veel gerecycled materiaal dat niet uit onze eigen stroom komt. Dit willen we veranderen, we streven immers naar circulariteit. Daarom werken we samen met het Umincorp. Een initiatief van afvalverwerkers in Rotterdam en Amsterdam om PET duurzaam te scheiden. Zij filteren via mechanische recycling het PET-materiaal uit de afvalstromen en verwerken het tot een recyclaat. Zo sluiten we steeds meer onze cirkel.”

Bastiaan: “We zijn een aantal circulaire pilots gestart. In een spuitgieten schaal plaatsen we een unieke code. Deze code wordt bij de afvalverwerking door een detectiesysteem herkend en eruit gehaald en daarna gerecycled en aan ons terug geleverd. Dit geeft circulariteit een grote boost.”

Welke rol zien jullie voor afnemers en consumenten weggelegd?

Simon: “We moeten het samen doen. Blijven kijken naar innovaties en betere manieren van recyclen. Verder zal de perceptie van de consument moeten veranderen. Bijvoorbeeld: een product in een niet 100 procent transparante verpakking is ook vers en gezond.”

Bastiaan: “De vraag naar recyclaat blijft stijgen. Dus moet het aanbod meegroeien. Hier ligt voor iedereen een verantwoordelijkheid. Verpakkingen zullen iets duurder worden door 100 procent recycling. Daarom vertellen wij graag hoe wij duurzaamheid zien en ervaren en gaan we voor strategische partnerschappen.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst van duurzaamheid?

Simon: “Kunststof heeft een belangrijke en duurzame toekomst. Wel moet de publieke opinie dan veranderen en het eerlijke verhaal willen omarmen. Ook worden de recycletechnieken steeds beter. Deze markt groeit. Dus komen er nieuwe innovaties. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en zijn hierin zelf trendsetter. We streven naar 100 procent circulariteit.”

Bastiaan: “Verder staan we open voor andere duurzame alternatieven. In ons 100-jarig bestaan zijn we bijvoorbeeld ook al gewisseld van hout naar kunststof. Ook deze ontwikkelingen volgen we met een open mind op de voet.”

Onze ISO-certificeringen
Als toeleverancier van de food en non-food sector voldoen we aan alle geldende ISO-certificeringen. Daarnaast hebben we de ISO-certificeringen 14001, CO2-reductiemanagement en 26000 voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. We zijn constant bezig onze fabrieken en productieprocessen te verduurzamen. Dit is ook interessant voor afnemers die onze footprint mee laten wegen in hun eigen CO2-impact. Lees er meer hierover.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief